Порядок та умови звернення до Конституційного Суду України

         Відповідно до статті 147 Конституції України Конституційний Суд України вирішує питання про відповідність законів та інших правових актів Конституції України і дає офіційне тлумачення Конституції України та законів України.

         Із зазначених питань Конституційний Суд України ухвалює рішення, які є обов’язковими до виконання на території України, остаточними і не можуть бути оскаржені.

         Згідно з правовою позицією Конституційного Суду України його юрисдикція поширюється лише на чинні нормативно-правові акти (Рішення Конституційного Суду України від 14.11.2001 р. № 15-рп/2001).

         Нормативні акти, які на момент внесення клопотання до Конституційного Суду України втратили чинність, тлумаченню не підлягають.

         До повноважень Конституційного Суду України не належать також питання щодо законності актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, а також інші питання, віднесені до компетенції судів загальної юрисдикції.

         Відповідно до статті 43 Закону України «Про Конституційний Суд України» (далі - Закон № 422) громадяни України, іноземці, особи без громадянства та юридичні особи є суб’єктами права на конституційне звернення щодо офіційного тлумачення Конституції та Законів України. Положеннями статті 42 Закону № 422 визначено, що конституційне звернення - це письмове клопотання до Конституційного Суду України про необхідність офіційного тлумачення Конституції та законів України з метою забезпечення реалізації чи захисту конституційних прав та свобод людини і громадянина, а також прав юридичної особи.

         Єдиною підставою для конституційного звернення щодо офіційного тлумачення Конституції та законів України є наявність неоднозначного застосування положень Конституції або законів України судами України (загальної юрисдикції), іншими органами державної влади, якщо суб’єкт права на конституційне звернення вважає, що це може призвести або призвело до порушення його конституційних прав і свобод (стаття 94 Закону № 422).

         Неоднозначність застосування положень Конституції та/або законів України судами, іншими органами державної влади полягає в тому, що за юридично однакових обставин у справах однієї і тієї ж категорії положення Конституції та/або законів України у загальній юридичній практиці застосовуються по-різному.

         При підготовці конституційного звернення найбільш суттєвим є  доведення неоднозначності застосування положень Конституції або законів України судами України, іншими органами державної влади.

         Суб’єкт права на конституційне звернення повинен надати достовірні документи, які вказують на різне розуміння і застосування положення закону за однакових обставин.

         До однакових обставин можна віднести, наприклад, випадки, коли суди загальної юрисдикції розглядали справи однієї категорії з однаковим чи подібним предметом позову, або інші органи державної влади приймали рішення щодо одного кола питань за зверненнями певних суб’єктів.

         Типовою помилкою, якої припускаються суб’єкти права на конституційне звернення, є прохання «розтлумачити» (роз’яснити) не суть норми, а порядок практичного її застосування, тобто показати як, коли, яким чином має діяти той чи інший суб’єкт права в конкретних правових ситуаціях відповідно до вимог правової норми.        

         Також безпідставними у конституційних зверненнях є і вимоги перевірити на відповідність Конституції України відомчі правові акти (накази, інструкції тощо), а також правові акти індивідуального значення (зокрема, рішення судів загальної юрисдикції).

         Перевірка таких актів на відповідність Конституції України до повноважень Конституційного Суду України не належить.

         У конституційному зверненні зазначаються:

         1) прізвище, ім’я, по батькові громадянина України, іноземця чи особи без громадянства, адреса, за якою особа проживає, або повна назва та місцезнаходження юридичної особи;

         2) відомості про представника особи за законом або уповноваженого за дорученням;

         3) статті (окремі положення) Конституції України або Закону України, тлумачення яких має бути дано Конституційним Судом України;

         4) обґрунтування необхідності в офіційному тлумаченні положень Конституції України або законів України.

         Обґрунтовуючи необхідність в офіційному тлумаченні, суб’єкт права на конституційне звернення повинен:

         - виходячи з вимог статті 94 Закону № 422 навести факти неоднозначного застосування судами України або іншими органами державної влади положень Конституції України або законів України, про офіційне тлумачення яких йдеться в конституційному зверненні;

         - підтвердити такі факти документально;

         - пояснити, які саме його конституційні права і яким чином порушені чи можуть бути порушені внаслідок неоднозначного застосування положень Конституції та законів, про офіційне тлумачення яких йдеться.

         5) дані щодо інших документів та матеріалів, на які посилаються суб’єкти конституційного звернення (копії цих документів і матеріалів додаються);

         6) перелік документів та матеріалів, що додаються.

         Конституційне звернення, документи та матеріали до нього подаються у трьох примірниках.

         До конституційного звернення має бути додано:

         - тексти статей (окремих положень) Конституції України та/або закону України, офіційне тлумачення яких необхідно дати, із зазначенням джерел їх опублікування;

         - довіреність або інший документ, що підтверджує повноваження представника за законом або уповноваженого за дорученням;

         - належним чином оформлені копії рішень судів або інших органів державної влади, які підтверджують факти неоднозначного застосування положень Конституції України та/або законів України, що потребують офіційного тлумачення;

         - інші матеріали та документи, на які посилаються автори, обґрунтовуючи необхідність в офіційному тлумаченні положень Конституції України та/або законів України.

         Правильність копій документів має бути належним чином завірена (печаткою (штампом) та підписом відповідної посадової особи юридичної особи за місцем роботи чи проживання).

         Конституційні звернення надсилаються до Конституційного Суду України без сплати державного мита.

         Конституційні звернення, які не відповідають зазначеним вимогам Закону, не підлягають розгляду Конституційним Судом України, про що суб’єкту права на конституційне звернення надається письмова відповідь.

          

         Офіційний веб-сайт Конституційного Суду України

 

         Інформація станом на 17.05.2013 р.